Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin 6736 Sayılı Kanun Genel Tebliği (Seri No: 5)

Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina Iliskin 6736 Sayili Kanun Genel Tebligi (Seri No: 5)

(28.01.2017) 
 

Maliye Bakanligi (Gelir Idaresi Baskanligi)’ndan:

 

 

Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina Iliskin 6736 Sayili Kanun Genel Tebligi

(Seri No: 5)

 

 

Amaç ve kapsam

MADDE 1– (1) Bu Tebligde, 27/1/2017 tarihli ve 29961 sayili Resmi Gazete’de yayimlanarak yürürlüge giren 18/1/2017 tarihli ve 6770 sayili Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandigi Kanunu ile Bazi Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Degisiklik  Yapilmasina Dair Kanunun 26 nci maddesiyle 6736 sayili Bazi Alacaklarin Yeniden Yapilandirilmasina Iliskin Kanuna eklenen geçici 2 nci maddenin uygulamasina dair usul ve esaslar belirlenmistir.

(2) Bu Tebligde yapilan açiklamalar, il özel idareleri ile belediyelere ait olan ve 6736 sayili Kanun kapsaminda yapilandirilan alacaklar hakkinda da uygulanacaktir.

Dayanak

MADDE 2– (1) Bu Teblig, 6736 sayili Kanunun 10 uncu maddesinin Bakanligimiza verdigi yetkiye istinaden hazirlanmistir.

6736 sayili Kanundan Yararlanma Hakkini Kaybedenler

MADDE 3- (1) 6736 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesinin birinci fikrasinda, Kanun kapsaminda yapilandirma basvurusunda bulundugu halde geçici 2 nci maddenin yürürlüge girdigi 27/1/2017 tarihi itibariyla ödenmesi gereken tutarlari süresinde ödemeyerek Kanun hükümlerini ihlal eden borçlulara, ihlale neden olan tutarlari, ödemeleri gerektigi tarihten bu maddenin yürürlüge girdigi tarihe kadar (bu tarih dâhil) geçen süre için Kanunun 10 uncu maddesinin altinci fikrasinda belirlenen ve ödemede gecikilen her ay ve kesri için hesaplanmasi gereken geç ödeme zammi ile birlikte 31 Mayis 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ödemeleri halinde Kanun hükümlerinden yeniden yararlanma imkâni saglanmistir.

(2)     Fikra hükmünden yararlanilabilmesi için;

a)                 6736 sayili Kanunun 2, 3 veya 4 üncü maddeleri ile 10 uncu maddesinin ondokuzuncu fikrasi kapsaminda borçlarin yapilandirilmisolmasi,

b)                 27/1/2017 tarihi itibariyla ödenmesi gereken tutarlarin süresinde ödenmemesi nedeniyle Kanun hükümlerinin ihlal edilmis olmasi,

c)           Ihlale neden olan tutarlarin, ödenmesi gereken tarihten 27/1/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) geçen süre (her ay ve kesri) için hesaplanacak geç ödeme zammi ile birlikte 31 Mayis 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ödenmesi,

gerekmektedir.

(3)     Fikra hükmünden yararlanilabilmesi için ayrica yazili bir basvuru aranilmayacaktir.

(4)      6360 sayili On Dört Ilde Büyüksehir Belediyesi ve Yirmi Yedi Ilçe Kurulmasi ile Bazi Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Degisiklik Yapilmasina Dair Kanunla büyüksehir belediyesi sinirlarina dâhil edilen yerlerdeki su ve atik su alacaklarindan, 6736 sayili Kanunun 11 inci maddesinin yedinci fikrasi kapsaminda yapilandirilanlar hakkinda da yukaridaki açiklamalara göre islem yapilacaktir.

 

(5)      6736 sayili Kanunun 5 ve 6 nci maddelerinden yararlanan mükelleflerin ödemeleri gereken tutarlari süresinde ödememeleri halinde Kanun hükümleri ihlal olmadigindan, anilan maddeler uyarinca ödenecek tutarlar fikra kapsamina girmemektedir.

Örnek 1- 6736 sayili Kanunun 2 nci maddesi kapsaminda borçlarini yapilandiran ve 12 taksit ödeme seçenegini tercih eden borçlu, 30 Kasim 2016 tarihine kadar ödemesi gereken ilk taksiti ödemediginden, Kanundan yararlanma hakkini kaybetmistir. Borçlunun ödemedigi taksit tutarini, 30 Kasim 2016 tarihinden (bu tarih hariç) 27/1/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) geçen süre (her ay ve kesri) için hesaplanacak geç ödeme zammi ile birlikte 31 Mayis 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ödemesi halinde, Kanun hükümlerinden yararlanmaya devam edecektir.

Örnek 2- 6736 sayili Kanunun 3 üncü maddesi kapsaminda borçlarini yapilandiran ve pesin ödeme seçenegini tercih eden borçlu, yapilandirilan tutarlara iliskin 2/1/2017 tarihine kadar herhangi bir ödeme yapmadigindan Kanundan yararlanma hakkini kaybetmistir.

Borçlu, Kanun kapsaminda yapilandirdigi borçlarini, pesin ödeme seçenegini tercih etmesi nedeniyle bu tutarlara ayrica bir katsayi uygulanmaksizin ve geçici 2 nci maddenin dördüncü fikrasi geregince, YI-ÜFE tutarindan %50 oraninda indirim de uygulanarak, birinci fikranin getirmis oldugu düzenleme kapsaminda 30 Kasim 2016 tarihinden (bu tarih hariç) 27/1/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) geçen süre (her ay ve kesri) için hesaplanacak geç ödeme zammi ile birlikte 31 Mayis 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ödedigi takdirde Kanun hükümlerinden yararlanabilecektir.

(6)     6736 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesinin altinci fikrasinda, “(6) Kanunun 3 üncü maddesinin dokuzuncu fikrasi ile 9 uncu maddesinin üçüncü fikrasinda vadesinde ödenmesi öngörülen alacaklarin anilan fikra hükümlerine göre ödenmemesi nedeniyle bu maddenin yürürlüge girdigi tarih itibariyla Kanun hükümlerini ihlal etmis olan borçlularin ihlale neden olan tutarlari, birinci fikrada belirtilen sürede ödemeleri ya da bu süre içerisinde veya bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önce yaptiklari basvurulara dayanilarak 6183 sayili Kanunun 48 inci maddesine göre çok zor durumda olduklarinin tespit edilmesi halinde bu borçlular da Kanun hükümlerinden yararlandirilir.” hükmüne yer verilmistir.

(7)     6736 sayili Kanunun 3 üncü maddesinin dokuzuncu fikrasi hükmüne göre, Kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinden yararlanmak üzere yillik gelir veya kurumlar vergisi, gelir (stopaj) vergisi, kurumlar (stopaj) vergisi, katma deger vergisi ve özel tüketim vergisi için basvuruda bulunan borçlularin Kanundaki diger sartlarin yani sira; maddede belirtilen vergi türlerinden, taksit ödeme süresince beyan üzerine ilk taksit ödeme süresinin baslangiç tarihinden mükellef tarafindan seçilen son taksit ödeme süresinin sonuna kadar, erken ödeme hâlinde borcun tamamen ödendigi tarihe kadar, tahakkuk edenleri vadesinde ödemeleri gerekmektedir.

(8)     Geçici 2 nci maddenin yürürlüge girdigi 27/1/2017 tarihi itibariyla Kanunun 3 üncü maddesinin dokuzuncu fikrasinda vadesinde ödenmesi öngörülen alacaklari madde hükmüne göre ödeyememis olan ve bu nedenle Kanundan yararlanma hakkini kaybeden borçlulara da bir imkân getirilerek, ihlale neden olan tutarlari 31/5/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ödemeleri ya da 27/1/2017 tarihinden önce veya 31/5/2017 tarihine kadar yaptiklari basvurulara dayanilarak 6183 sayili Amme Alacaklarinin Tahsil Usulü Hakkinda Kanunun 48 inci maddesine göre çok zor durumda olduklarinin tespit edilmesi durumunda Kanun hükümlerinden yararlanmalari saglanmaktadir.

(9)        Çok zor durum halinin tespitinde, 6183 sayili Kanunun 48 inci maddesinin uygulamalarini gösteren ilgili mevzuatta yapilmis açiklamalara göre islem yapilacak ve borçlularin  tecil  ve  taksitlendirme  taleplerinin  çok  zor  durum  hali  disindaki    nedenlerle

 

reddedilmis olmasi geçici 2 nci maddenin altinci fikrasi ile getirilmis olan imkâni ortadan kaldirmayacaktir.

Taksit Sürelerinin Uzatilmasi

MADDE 4- (1) 6736 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesinin ikinci fikrasinda “(2) Kanun kapsaminda 2017 yilinin Ocak ayindan itibaren ödenmesi gereken taksitlerin ödeme süreleri, 11 inci maddenin onuncu ve onbirinci fikralarina göre ödenecek taksitler hariç olmak üzere, taksit ödeme sürelerinin bitim tarihinden itibaren dörder ay uzatilmistir.” hükmü yer almaktadir.

(2)     Fikra hükmüne göre, Kanun kapsaminda 2017 yilinin Ocak ayindan itibaren (ödeme süresi bu aya tekabül eden taksitler dâhil) ödenmesi gereken taksitlerin her birinin ödeme süreleri dörder ay uzatilmistir. Taksitlerin ödeme süreleri tahsil dairelerince re’sen uzatilacagindan, borçlulardan ayrica yazili basvuru aranilmayacaktir.

(3)      Fikra kapsaminda, Kanunun 2, 3, 4 ve 5 inci maddeleri ile 6 nci maddenin ikinci fikrasinin (a) bendi ve 10 uncu maddesinin ondokuzuncu fikrasi kapsaminda ödenmesi gereken alacaklara iliskin taksitlerin ödeme süreleri uzamaktadir.

Örnek 3- Kanunun 3 üncü maddesi kapsaminda 12 taksit seçenegini tercih ederek borçlarini yapilandiran ve ilk taksitini Kasim 2016 ayinda ödeyen borçlunun, geçici 2 nci maddenin ikinci fikrasina göre 2017 yilinin Ocak ayindan itibaren ödenmesi gereken diger taksitlerinin ödeme süreleri asagidaki gibi olacaktir.

 

TAKSITLER

MEVCUT ÖDEME SÜRELERI

YENI ÖDEME SÜRELERI

2.Taksit

31 Ocak 2017

31 Mayis 2017

3. Taksit

31 Mart 2017

31 Temmuz 2017

4. Taksit

31 Mayis 2017

30 Eylül 2017

5. Taksit

31 Temmuz 2017

30 Kasim 2017

6. Taksit

30 Eylül 2017

31 Ocak 2018

7. Taksit

30 Kasim 2017

31 Mart 2018

8. Taksit

31 Ocak 2018

31 Mayis 2018

9. Taksit

31 Mart 2018

31 Temmuz 2018

10. Taksit

31 Mayis 2018

30 Eylül 2018

11. Taksit

31 Temmuz 2018

30 Kasim 2018

12. Taksit

30 Eylül 2018

31 Ocak 2019

 

(4)          Fikra kapsaminda uzayan ödeme süreleri için herhangi bir zam, faiz uygulanmayacak ve tercih edilen taksit süresine iliskin katsayida herhangi bir degisiklik yapilmayacaktir.

(5)         Fikra kapsaminda ödeme süresi uzayan taksitlerin, uzayan süre içerisinde ödenmemesi durumunda Kanunun 10 uncu maddesinin altinci fikrasi hükmünün tatbik edilecegi tabiidir.

Dolayisiyla, Kanun kapsaminda ödenmesi gereken taksitlerden;

-   Ilk ikisinin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi,

 

-   Bir takvim yilinda ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi,

-    Süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen taksitlerin geç ödeme zammiyla birlikte son taksiti izleyen ayin sonuna kadar da ödenmemesi,

hâlinde Kanun hükümlerinden yararlanma hakki kaybedilecektir.

Bu durumda, Kanun kapsaminda ödenmesi gereken taksitlerden ilk ikisinin süresinde ve tam olarak ödenmesi Kanundan yararlanma hakkinin devami için zorunlu oldugundan, taksitli ödeme seçenegini tercih eden borçlularin 31 Mayis 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ilk iki taksiti tam olarak ödemeleri gerekmektedir.

Örnek 4- Örnek 1’deki borçlu süresi içerisinde ödemedigi 30 Kasim 2016 vadeli birinci taksitini geçici 2 nci maddenin birinci fikrasi kapsaminda 31 Mayis 2017 tarihinde ödemistir. Borçlu, Ocak 2017 ayinda ödemesi gereken ve geçici 2 nci maddenin ikinci fikrasi kapsaminda ödeme süresi 31 Mayis 2017 tarihine uzayan ikinci taksitini ise bu sürede ödememistir. Kanunun 10 uncu maddesinin altinci fikrasina göre yapilandirilan borçlara iliskin taksitlerin ilk ikisinin süresinde ve tam ödenmesi gerektiginden, borçlunun Mayis 2017 ayinda ödemesi gereken ikinci taksiti süresinde ödememis olmasi nedeniyle Kanundan yararlanma hakki sona ermistir.

Örnek 5- Örnek 3’deki borçlu, geçici 2 nci maddenin ikinci fikrasi kapsaminda ödeme süreleri uzatilan taksitlerinden Eylül 2017 ve Temmuz 2018 aylarinda ödemesi gereken taksitler hariç diger taksitlerini süresinde ödemistir. Süresinde ödenmeyen bu taksitlerin, ödenmesi gerektigi tarihten ödendigi tarihe kadar geçen süre için hesaplanacak geç ödeme zammi ile birlikte 12 nci taksiti izleyen ayin sonuna kadar (Subat 2019) ödenmesi sartiyla 6736 sayili Kanun hükümleri ihlal edilmis sayilmayacaktir.

(6)       Fikraya göre, 2017 yilinin Ocak ayindan itibaren ödenmesi gereken taksitlerin ödeme süresi uzadigindan, Kanunun 10 uncu maddesinin onsekizinci fikrasi hükmünün uygulamasinda uzayan taksit sürelerinin dikkate alinmasi gerekmektedir.

(7)      Geçici 2 nci maddenin yürürlüge girdigi tarihten sonra teblig edilen ihbarnameler için Kanunun 4 üncü maddesinin birinci ila sekizinci fikralarindan yararlanilmasi durumunda taksit ödeme sürelerinin geçici 2 nci maddenin ikinci fikrasina göre belirlenecegi tabiidir. Ancak, geçici 2 nci madde ile Kanunun anilan hükümlerinden yararlanmak için yapilmasi gereken basvurularin sürelerinde bir degisiklik yapilmadigindan, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci ila sekizinci fikralarindan yararlanmak isteyen mükelleflerin ihbarnamenin tebligini takip eden otuz gün içerisinde ilgili vergi dairelerine basvurmalari gerekmektedir.

Örnek 6- 6736 sayili Kanunun kapsadigi dönemlere iliskin olarak Kanunun yürürlüge girdigi tarihten önce baslanilan vergi incelemesi sonucu tarh edilen vergi ve kesilen cezalara iliskin vergi/ceza ihbarnamesi 15 Subat 2017 tarihinde teblig edilmistir.

Kanunun 4 üncü maddesinin birinci ila sekizinci fikralarindan yararlanilmak istenilmesi halinde 17 Mart 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) basvuruda bulunulmasi gerekmektedir.

Bu takdirde, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fikrasina göre 31 Mart 2017 tarihine kadar ödenmesi gereken pesin veya birinci taksitin ödeme süresi, geçici 2 nci maddenin ikinci fikrasi uyarinca 31 Temmuz 2017 tarihine uzayacak ve diger taksitler bu tarihi izleyen ikiser aylik dönemler halinde, Eylül 2017, Kasim 2017, Ocak 2018, Mart 2018, Mayis 2018 aylarinda ödenecektir.

Pesin Ödeme Indirimi

MADDE 5- (1) 6736 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesinin dördüncü fikrasinda, “(4) Kanun  kapsaminda  pesin  veya  taksitli  ödeme  seçenekleri  tercih  edilerek     yapilandirilan

 

alacaklarin tamaminin, birinci fikrada belirtilen süre ve sekilde ödenmesi sartiyla Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü fikrasinin (b) bendi hükmüne göre indirim yapilir ve katsayi uygulanmaz.” hükmü yer almaktadir.

(2)     Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü fikrasinin (b) bendinde, yapilandirilan alacak tutarinin ilk taksit ödeme süresi içerisinde tamamen ödenmesi hâlinde, fer’i alacaklar yerine YI-ÜFE aylik degisim oranlari esas alinarak hesaplanan YI-ÜFE tutarindan %50 oraninda indirim yapilacagi düzenlenmistir. Ayrica, Kanunun 4 üncü maddesinin birinci ila sekizinci fikralari kapsaminda yapilandirilan alacaklarin ilk taksit ödeme süresi içerisinde tamamen ödenmesi hâlinde, YI-ÜFE tutarinin yaninda hesaplanan gecikme faizinden de %50 oraninda indirimyapilmaktadir.

(3)      Kanunun geçici 2 nci maddesinin dördüncü fikrasina istinaden, borçlularin pesin veya taksitli ödeme tercihine bakilmaksizin, Kanun kapsaminda yapilandirilan tutarlarin tamaminin 31 Mayis 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ödenmesi durumunda YI-ÜFE tutarindan ve 4 üncü maddenin birinci ila sekizinci fikralari kapsaminda yapilandirilan alacaklarda ayrica gecikme faizi üzerinden %50 oraninda indirimyapilacaktir.

Ayrica, taksitli ödeme seçeneginin tercih edilmesi nedeniyle hesaplanan katsayi tutarlari, alacagin tamaminin fikra kapsaminda ödenmesi halinde tahsil edilmeyecek, tahsil edilmis olan tutarlar ile bu tutarlar üzerinden hesaplanarak tahsil edilmis geç ödeme zamlari 6183 sayili Kanunun 23 üncü maddesi de göz önünde bulundurularak red ve iade edilecektir.

Örnek 7- 6736 sayili Kanunun 2 nci maddesi kapsaminda borçlarini yapilandiran ve 6 taksit ödeme seçenegini tercih eden borçlu, 30 Kasim 2016 tarihine kadar ödemesi gereken ilk taksiti ödemediginden, Kanundan yararlanma hakkini kaybetmistir.

Borçlu, yapilandirilan tutarlarinin tamamini 31 Mayis 2017 tarihine kadar ödeyerek pesin ödeme indiriminden yararlanmak istemistir.

Bu durumda ödenecek tutar; yapilandirilan alacak aslinin tamami ve %50 oraninda indirim yapilan YI-ÜFE tutari ile bu tutarlarin toplami üzerinden 30 Kasim 2016 tarihinden (bu tarih hariç) 27/1/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) geçen süre (her ay ve kesri) için hesaplanacak geç ödeme zamminin toplamindan olusacaktir. Ayrica borçludan katsayi tahsil edilmeyecektir.

(4)       Fikra hükmüne göre, yapilandirilan alacagin tamaminin 31 Mayis 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ödenmesi sartiyla uygulanacak pesin ödeme indiriminden yararlanacak borçlular, geçici 2 nci maddenin yürürlüge girdigi 27/1/2017 tarihi itibariyla Kanun hükümlerini;

-   ihlal etmemislerse yapilacak ödemelere geç ödeme zammi hesaplanmayacaktir.

-      ihlal etmislerse yapilandirilan alacagin tamami (süresinde ödenen tutarlar hariç) üzerinden geç ödeme zammi hesaplanacaktir. Ancak, YI-ÜFE tutari ve gecikme faizi üzerinden alinmasi gereken geç ödeme zammi, bu alacaklarin pesin ödeme indirimi uygulanmis tutarlari üzerinden hesaplanacaktir.

Örnek 8- 6736 sayili Kanunun 2 nci maddesi kapsaminda 18 taksit seçenegi tercih edilmek suretiyle yapilandirilan alacaga iliskin bilgiler asagidaki gibidir.

 

Alacak Asli Tutari

:

1.500,00 TL

YI-ÜFE Tutari

:

300,00 TL

Katsayi Tutari

:

270,00 TL

Toplam Ödenecek Tutar

:

2.070,00 TL

 

Taksit Tutari

:

(2.070,00 / 18=)115,00 TL

Borçlu tarafindan 30 Kasim 2016 tarihine kadar ödenmesi gereken ilk taksit ödenmediginden, 6736 sayili Kanundan yararlanma hakki kaybedilmistir.

6736 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesi 27/1/2017 tarihinde yürürlüge girmis olup, borçlu tarafindan birinci taksit için 15/2/2017 tarihinde, ikinci taksit için 27/2/2017 tarihinde, üçüncü taksit için 7/3/2017 tarihinde ödeme yapilmasi durumunda ödenecek tutarlar asagida gösterilmistir.

Birinci Taksit

Borçlu tarafindan birinci taksit için geçici 2 nci maddenin birinci fikrasi kapsaminda ödeme yapilacagindan, birinci taksit tutari için anilan maddenin yürürlüge girdigi tarihe kadar 6736 sayili Kanunun 10 uncu maddesinin altinci fikrasina göre geç ödeme zammi hesaplanacaktir.

Bu durumda;

Taksit Tutari: 115,00 TL

Geç Ödeme Zammi Hesaplanacak Süre: 1/12/2016 - 27/1/2017 Ödenecek Geç Ödeme Zammi Tutari: (115,00 x %2,80=)3,22 TL

Birinci Taksit Için Ödenecek Toplam Tutar: (115,00 + 3,22=)118,22 TL olacaktir.

Ikinci ve Üçüncü Taksitler

Ikinci ve üçüncü taksitler geçici 2 nci maddenin ikinci fikrasi ile uzatilan ödeme süresi içerisinde ödendiginden, bu taksitler için geç ödeme zammi hesaplanmayacak ve mükellef tarafindan her bir taksite karsilik 115,00 TL ödeme yapilacaktir.

Bu durumda, borçlu tarafindan ilk üç taksite karsilik 348,22 TL ödeme yapilmis olup bu ödemenin;

 

Alacak Aslina Isabet Eden Tutari

:

(1.500,00  / 18 x 3=)250,00 TL

YI-ÜFE Tutarina Isabet Eden Tutari

:

(300,00 / 18 x 3=)50,00 TL

Katsayi Tutari

:

(270,00  / 18 x 3=)45,00 TL

Geç Ödeme Zammi Tutari

:

3,22 TL’dir.

Borçlu tarafindan kalan 15 taksitin tamaminin 30/4/2017 tarihinde ödenmek istenmesi durumunda geçici 2 nci maddenin dördüncü fikrasi kapsaminda pesin ödeme indirimi uygulanarak ödenecek tutar, yapilan ödemeler dikkate alinarak asagidaki sekilde hesaplanacaktir.

 

Ödenecek Tutar

:

Alacak  Asli  Tutari  +  Indirimli  YI-ÜFE  Tutari  +     Geç

Ödeme Zammi Tutari

Alacak Asli Tutari

:

(1.500,00 - 250,00=)1.250,00 TL

Indirimli YI-ÜFE Tutari

:

[(300,00 x %50=)150,00 - 50,00=]100,00 TL

Geç Ödeme Zammi Tutari

 

:

[(Toplam Alacak Asli Tutari + Indirimli YI-ÜFE Tutari) x (Süre x %1,40)] - [(Ödenen Alacak Asli + Ödenen YI-ÜFE Tutari) x (Süre x %1,40)]

Geç Ödeme Zammi Tutari

:

[(1.500,00 + 150,00) x (2 x %1,40)] - [(83,33 + 16,67) x (2

x %1,40)]

 

Geç Ödeme Zammi Tutari

:

(46,20 - 2,80=)43,40 TL

Ödenecek Tutar

:

1.250,00 + 100,00 + 43,40

Ödenecek Tutar

:

1.393,40 TL’dir.

Borçlu, geçici 2 nci maddenin yürürlüge girdigi 27/1/2017 tarihi itibariyla Kanun hükümlerini ihlal etmis oldugundan, indirimli YI-ÜFE tutari dikkate alinarak alacagin tamami üzerinden geç ödeme zammi hesaplanacak, birinci taksitte geç ödeme zammi ile birlikte ödenen alacak asli ve YI-ÜFE tutarina isabet eden geç ödeme zammi bu tutardan düsülecektir.

Ayrica, borçlu tarafindan ilk üç taksitle birlikte ödenen 45,00 TL katsayi tutari ile  birinci taksitte ödenen katsayi tutari üzerinden hesaplanan 0,42 TL geç ödeme zammi toplami olan 45,42 TL borçluya iade edilecektir.

Örnek 9- Örnek 8’deki borçlunun taksitle ödeme seçenegi kapsaminda birinci taksiti süresinde (30 Kasim 2016 tarihinde) ödemis oldugu varsayimi çerçevesinde, geçici 2 nci maddenin dördüncü fikrasi kapsaminda geri kalan taksitlerin tamaminin, 31 Mayis 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ödenmesi halinde bu ödemeler için herhangi bir geç ödeme zammi hesaplanmayacaktir.

(5)     6736 sayili Kanunun;

-    5 inci maddesi hükümlerine göre matrah ve vergi artiriminda bulunan mükelleflerin ödeyecegi tutarlar üzerinden taksitli ödeme halinde katsayi hesaplanmakla birlikte YI-ÜFE tutari,

-    “Isletme kayitlarinin düzeltilmesi” baslikli 6 nci maddesi hükmünden yararlanilmasi durumunda ise tahakkuk eden vergiye herhangi bir katsayi ve YI-ÜFE tutari,

hesaplanmadigindan, anilan maddeler kapsaminda ödenecek tutarlar için geçici 2 nci maddenin dördüncü fikrasi hükümlerinden yararlanilmasi söz konusu degildir.

Ödeme Seçeneginin Degistirilmesi

MADDE 6- (1) 6736 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesinin besinci fikrasinda, “(5) Kanun kapsaminda pesin ödeme seçenegini tercih eden ancak yapilandirilan tutarlari  süresinde ödemeyerek Kanundan yararlanma hakkini kaybedenlerce, 30/4/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ilgili idareye yazili olarak basvuruda bulunularak taksitli ödeme seçeneginin tercih edilmesi ve ilgili katsayi uygulanmak suretiyle yapilandirilan tutarin, bu maddenin yürürlüge girdigi tarihe kadar ödenmesi gereken taksitlerin birinci fikrada, diger taksitlerin ise ikinci fikrada belirtilen süre ve sekilde ödenmesi sartiyla Kanun hükümlerinden yararlanilir.” hükmüne yer verilmistir.

(2)     Bu hüküm ile pesin ödeme seçenegini tercih ettigi halde Kanunda öngörülen süre ve sekilde ödeme yapmayarak Kanundan yararlanma hakkini kaybeden borçlulara talep etmeleri halinde yapilandirilan borçlarini taksitler halinde ödeme imkâni getirilmektedir.

Bu durumda, pesin ödeme seçenegi tercih edildigi tarihte, taksitli ödeme seçenegine  göre Kanun kapsaminda ödenmesi gereken ilk taksitin ödeme süresine göre olusacak taksit ödeme süreleri esas alinacak ve bu fikrada öngörülen süre ve sekilde ödeme yapilmak suretiyle Kanun hükümlerinden yararlanilacaktir.

(3)     Fikra hükmünden yararlanilabilmesi için;

a)    6736 sayili Kanunun 2, 3 veya 4 üncü maddeleri ile 10 uncu maddenin ondokuzuncu fikrasi kapsaminda borçlarin pesin ödeme seçenegi tercih edilerek yapilandirilmis olmasi,

b)      Maddenin yürürlüge girdigi 27/1/2017 tarihi itibariyla ödenmesi gereken tutarlar süresinde ödenmeyerek Kanun hükümlerinin ihlal edilmis olmasi,

 

c)      30/4/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ilgili tahsil dairesine yazili basvuruda bulunularak taksitli ödeme seçeneginin tercih edilmesi,

ç) Tercih edilen taksit seçenegine göre 27/1/2017 tarihine kadar ödenmesi gereken taksitlerin geç ödeme zammiyla birlikte 31 Mayis 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil), diger taksitlerin ise geçici 2 nci maddenin ikinci fikrasinda belirtilen süre ve sekilde ödenmesi,

gerekmektedir.

Fikra hükmünden yararlanilarak taksitli ödeme seçeneginin tercih edilmesi halinde, Kanun kapsaminda yapilandirilan tutara, tercih edilen taksit süresine iliskin katsayinin uygulanacagi tabiidir.

(4)      Kanun kapsaminda pesin ödeme seçenegine göre yapilandirilan alacaklara karsilik geçici 2 nci maddenin yürürlük tarihinden önce yapilmis olan ödemeler, borçlunun tercih  ettigi taksitlerin birincisinden baslamak üzere ve tahsil edildikleri tarihler dikkate alinarak bu madde hükmüne göre mahsup edilecektir.

(5)       Fikra hükmünden yararlanilmasi halinde yapilandirilan borçlar taksitler halinde ödeneceginden, taksitlerin süresinde ödenmemesi durumunda, Kanunun 10 uncu maddesinin altinci fikrasinda yer alan hükümler dikkate alinarak islem yapilacaktir.

(6)       Pesin ödeme seçenegini tercih ettigi halde Kanunda öngörülen süre ve sekilde ödeme yapmayarak Kanundan yararlanma hakkini kaybeden borçlulardan taksitli ödeme seçenegine geçmek isteyenlerin, bu Teblig ekinde yer alan (Ek-1) dilekçe ile ilgili vergi dairelerine ayri ayri müracaat etmeleri gerekmektedir.

Il özel idareleri ve belediyelerin örnege uygun dilekçeyi hazirlayarak borçlularin kullanimina sunmalari icap etmektedir.

(7)      6736 sayili Kanunun 5 ve 6 nci maddelerinden yararlanan mükelleflerin ödemeleri gereken tutarlari süresinde ödememeleri halinde Kanun hükümleri ihlal olmadigindan, anilan maddeler uyarinca ödenecek tutarlar fikra kapsamina girmemektedir.

(8)       Fikrada, pesin ödeme seçenegini tercih ettigi halde Kanunda öngörülen süre ve sekilde ödeme yapmayarak Kanundan yararlanma hakkini kaybeden borçlulara taksitle ödemeye geçme imkâni taninmis olup, Kanun kapsaminda ödenecek tutarlari taksitler halinde ödeme tercihinde bulunanlarin, bu fikra kapsaminda taksit sayisini degistirerek artirmalari mümkün bulunmamaktadir.

6736 Sayili Kanunun 4 üncü Maddesinin Dokuzuncu Fikrasi Hükmünü Ihlal Edenler

MADDE 7- (1) 6736 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesinin yedinci fikrasinda, “(7) Kanunun 4 üncü maddesinin dokuzuncu fikrasi hükümlerinden yararlanmak üzere basvuruda bulundugu halde bu maddenin yürürlüge girdigi tarih itibariyla Kanun hükümlerini ihlal eden borçlularin ihlale neden olan tutarlari bu maddede belirtilen süre ve sekilde, ödeme süresi gelmemis taksitleri ise Kanunda öngörülen sekilde tamamen ödemeleri halinde ilgili mevzuat uyarinca kesilmesi gereken vergi cezalari ve para cezalarinin kesilmesinden ve tahakkuk edip etmedigine bakilmaksizin bu alacaklardan ve bunlara iliskin fer’i alacaklarin tahsilinden vazgeçilir.” hükmü yer almaktadir.

(2)                   Bu hüküm ile 6736 sayili Kanunun 4 üncü maddesinin dokuzuncu fikrasi kapsaminda yapilan beyan ve basvurular üzerine hesaplanan tutarlari Kanun hükümlerine uygun ödemeyerek ihlal eden borçlularin, geçici 2 nci madde hükümlerinden yararlanmasi durumunda, ihlal tarihinden geçici 2 nci maddenin yürürlüge girdigi 27/1/2017 tarihine  kadar

 

geçen sürede ilgili mevzuat uyarinca kesilmesi gereken vergi cezalari ile ilgili ne sekilde  islem yapilacagi hususu açikligakavusturulmaktadir.

(3)              Fikra hükmüne göre, Kanunun 4 üncü maddesinin dokuzuncu fikrasi kapsaminda yapilan beyan ve basvurular üzerine hesaplanan tutarlari Kanunda öngörülen süre ve sekilde ödemeyerek Kanunu ihlal etmis olanlar, ihlale neden olan tutarlari, 31 Mayis 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) geç ödeme zammiyla birlikte, diger taksitleri de geçici 2 nci maddenin ikinci fikrasinda belirtilen süre ve sekilde ödeyerek 4 üncü maddesinin dokuzuncu fikrasi hükümlerinden yararlanacak ve buna bagli olarak da 6736 sayili Kanun hükümlerinin ihlal edilmesi nedeniyle ilgili mevzuat uyarinca kesilmesi gereken vergi cezalarinin kesilmesinden ve tahakkuk edip etmedigine bakilmaksizin bu alacaklar ve bunlara iliskin fer’i alacaklarin tahsilinden vazgeçilecektir.

Tahsil Edilmis Tutarlar

MADDE 8- (1) 6736 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesinin sekizinci fikrasinda, “(8) Bu madde hükümlerinden yararlanan borçlulardan, bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önce bu Kanun kapsaminda yapilandirilan alacaklara karsilik cebren ya da rizaen tahsil edilen tutarlar, bu Kanuna göre ödenmesi gereken taksitlerin en eski vadeli olanindan baslamak üzere ve tahsil edildikleri tarihler dikkate alinarak bu madde hükmüne göre mahsup edilir. Bu sekilde yapilan mahsup sonrasinda bu Kanun hükümlerine göre ödenmesi gereken tutarlardan fazla ödendigi tespit edilen tutarlar ilgili mevzuat hükümlerine göre red ve iade edilir.” hükmüne yer verilmistir.

(2)   Fikrada, Kanundan yararlanmak üzere basvuruda bulundugu halde Kanun hükümlerini ihlal eden borçlulardan, yapilandirilan amme alacaklarina karsilik cebren ya da rizaen tahsil edilen tutarlarin, yapilandirmanin ihya edilmesini müteakip Kanuna göre ödenmesi gereken taksitlere mahsubu düzenlenmekte ve mahsup islemlerinin tahsilat tarihleri esas alinarak ödenmesi gereken taksitlerin en eski vadeli olanindan baslanmak suretiyle yapilmasi öngörülmektedir.

(3)  Bu hükmün uygulanmasinda, borçlularin herhangi bir müracaati aranilmayacak ve cebren ya da rizaen tahsil edilen tutarlar tahsil edildikleri tarihler dikkate alinmak suretiyle tahsil daireleri tarafindan re’sen mahsup edilecektir.

(4)  Yapilacak mahsup islemlerinde, en eski vadeli taksitten baslanilacak ve tahsil edilen tutarlarin tahsilat tarihleri esas alinarak geç ödeme zammi hesaplanip hesaplanmayacagi belirlenecektir.

(5)  Yapilan mahsup sonrasinda Kanun hükümlerine göre ödenmesi gereken toplam tutardan fazla tahsil edilen tutarlar, 6183 sayili Kanunun 23 üncü maddesine göre red ve iade edilecektir. Ancak, red ve iade edilecek tutar, vergi mevzuati çerçevesinde iade hakki doguran islemler nedeniyle mahsuben ödenmis ise ilgili mevzuatin belirledigi nakden iade sartlari gerçeklesmedikçe nakden iade edilmeyecektir.

(6)  Kanun kapsaminda yapilandirilan borçlara karsilik cebren veya rizaen tahsil edilen tutarlarin mahsubu sonrasi ödenecek tutarlarda degisiklik meydana gelebilecektir. Bu  durumda olan borçlularin ödenecek tutarlari ögrenebilmeleri için ödemelerini yapmadan önce ilgili vergi dairesi ile irtibata geçmesi gerekmektedir.

Pesin Ödeme Indirimi Uygulanmadan Yapilan Ödemeler

MADDE 9- (1) 6736 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesinin dokuzuncu fikrasinda,  “(9) Bu maddenin yürürlüge girdigi tarihten önce, pesin ödeme seçenegini tercih eden ancak yapilandirilan tutarin tamamini Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü fikrasinin (b) bendi hükmüne göre indirim uygulanmaksizin ödeyenler, 31/12/2017 tarihine kadar (bu tarih  dahil)

 

yazili olarak talep etmeleri durumunda, anilan bent hükmünden yararlanir ve fazla ödenen tutarlar ilgili mevzuat hükümlerine göre red ve iade edilir.” hükmü yer almaktadir.

(2)   Fikrada, pesin ödeme seçenegini tercih ederek Kanundan yararlanmak üzere basvuran borçlulardan, yapilandirilan tutarin tamamini, ilk taksit ödeme süresinden sonra Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü fikrasinin (b) bendinde düzenlenmis olan pesin ödeme indirimi uygulanmadan ödeyenlere fazladan yaptiklari ödemelerin red ve iade edilmesine yönelik düzenlenme yapilmaktadir.

(3)  Fikra hükmünden yararlanilabilmesi için;

a)  Kanunun 2, 3 veya 4 üncü maddeleri kapsaminda borçlarin pesin ödeme seçenegi tercih edilerek yapilandirilmis olmasi,

b)  Yapilandirilan tutarin tamaminin 10 uncu maddenin altinci fikrasi kapsaminda hesaplanan geç ödeme zammi ile birlikte pesin ödeme indirimi uygulanmaksizin ödenmis olmasi,

c)  31/12/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ilgili tahsil dairesine yazili olarak müracaatta bulunulmasi,

gerekmektedir.

(4)  Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü fikrasinin (b) bendinde düzenlenmis olan indirim uygulanmadan ve geç ödeme zammi ile birlikte yapilandirilan alacagin tamaminin ödenmis olmasi durumunda fikra kapsaminda, indirimli tutar ile birlikte bu tutar üzerinden hesaplanarak tahsil edilmis olan geç ödeme zamminin da 6183 sayili Kanunun 23 üncü maddesi dikkate alinmak suretiyle red ve iade edilmesigerekmektedir.

(5)  Fikra kapsaminda iade hakki olanlarin 31/12/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) ilgili tahsil dairesine yazili olarak müracaat etmemeleri durumunda, iade hakki ortadan kalkmaktadir.

Mücbir Sebep Halini Kanunda Öngörülen Sürede Sonlandiran Mükelleflerin Durumu

MADDE 10- (1) 6736 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesinin üçüncü fikrasinda “Kanunun 10 uncu maddesinin ondokuzuncu fikrasi kapsaminda basvuruda bulunarak mücbir sebep hâlini sonlandiran ancak, mücbir sebep ilani nedeniyle verilmeyen beyanname ve bildirimleri fikrada öngörülen sürede vermeyen mükellefler tarafindan söz konusu beyanname ve bildirimlerin 30/4/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) verilmek ve tahakkuk eden vergilerin ilk taksiti birinci fikrada, diger taksitleri ise ikinci fikrada belirtilen süre ve sekilde ödenmek sartiyla anilan fikra hükümlerinden yararlanilir.” hükmü yer almaktadir.

(2)     Fikrada, Kanunun 10 uncu maddesinin ondokuzuncu fikrasi kapsaminda basvuruda bulunarak mücbir sebep hâlini sonlandiran ancak, mücbir sebep ilani nedeniyle verilmeyen beyanname ve bildirimleri fikrada öngörülen sürede vermeyen mükelleflerin söz konusu beyanname ve bildirimlerini verme süresi ile tahakkuk eden vergilerin taksit ödeme süreleri belirlenmektedir.

(3)     Fikra hükmünden yararlanilabilmesi için;

a)     Kanunun 10 uncu maddesinin ondokuzuncu fikrasi kapsaminda süresinde (25 Kasim 2016 tarihine kadar) basvuruda bulunularak mücbir sebep hâlinin sonlandirilmis olmasi,

b)      Mücbir sebep ilani nedeniyle verilmeyen beyanname ve bildirimlerin 30/4/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) verilmesi,

 

c)       Yapilandirilan borçlarin ilk taksitinin geçici 2 nci maddenin birinci fikrasinda belirtilen sekilde (30 Kasim 2016 tarihinden (bu tarih hariç) 27/1/2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil) geçen süre (her ay ve kesri) için hesaplanacak geç ödeme zammi ile birlikte) 31 Mayis 2017 tarihine kadar (bu tarih dâhil), diger taksitlerin ise ikinci fikrada belirtilen süre ve  sekilde ödenmesi,

gerekmektedir.

(4)        Mükelleflerce Kanunda belirtilen sürede mücbir sebep sonlandirma dilekçesi verildigi için fikra hükmünün uygulanmasinda mükelleflerden herhangi bir ilave müracaat aranilmayacaktir. Ayrica, süresinde mücbir sebep sonlandirma dilekçesi vermeyen mükelleflerin bu fikra hükmünden yararlanamayacaklari tabiidir.

(5)         Kanunun 10 uncu maddesinin ondokuzuncu fikrasi kapsaminda basvuruda bulunarak mücbir sebep hâlini sonlandiran, beyanname ve bildirimlerini süresinde  veren ancak ödenmesi gereken tutarlari süresinde ödemeyerek Kanun hükümlerini ihlal eden mükelleflerin, geçici 2 nci maddesinde belirlenen sartlar dâhilinde Kanundan yararlanmasi mümkündür.

Diger Hususlar

MADDE 11- (1) 6736 sayili Kanun hükümlerini ihlal ettikten sonra, ihlale konu borçlarini 6183 sayili Kanunun 48 inci maddesi çerçevesinde tecil ve taksitlendirme hükümlerine göre ödemekte olan borçlularin, 6736 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesi hükmünden yararlanmak istemeleri halinde ilgili vergi dairelerine basvurmalari ve yapilandirmanin ihya edilmesini talep etmeleri gerekmektedir.

Bu durumda, 6183 sayili Kanunun 48 inci maddesi kapsaminda yapilan ödemeler (tecil faizi dâhil) yapilandirilan borçlara karsilik bu Tebligin 8 inci maddesinde yapilan açiklamalar dikkate alinarak mahsup edilecektir.

(2)     Vergi daireleri tarafindan takip ve tahsil edilerek ilgili kurum bütçelerine aktarilmasi gereken tutarlarin 6736 sayili Kanun kapsaminda yapilandirilmasi için vergi dairesine basvuruda bulunan borçlulara, geçici 2 nci madde kapsaminda red ve iadesi gereken bir tutarin bulunmasi halinde, tahsil edilen tutarlar ilgili kuruma aktarildigindan red ve iade islemleri de bu kurum tarafindan yapilacak, ancak bu konuda gerekli bilgiler vergi dairesince ilgili kuruma bildirilecektir.

(3)     6736 sayili Kanuna göre basvuruda bulunan ve borçlari Kanuna göre taksitlendirilen borçlular tarafindan, vadesi geçmis borcu olup olmadigina dair yazi istenilmesi halinde taksitlendirme ihlal edilmedigi sürece bu borçlari için vadesi geçmis borcun bulunmadigina dair yazi verilmektedir. Geçici 2 nci maddeye istinaden Kanun kapsaminda borçlarini yeniden ödeme imkânina kavusan borçlularin, Kanun hükümleri ihlal edilmedigi müddetçe talep edecekleri vadesi geçmis borcu olup olmadigina dair yazinin verilmesi sirasinda Kanun kapsaminda ödeyecekleri borçlari dikkate alinmayacaktir.

(4)        Belediyeler ile bunlara bagli müstakil bütçeli ve kamu tüzel kisiligini haiz kuruluslarin Kanun kapsaminda yapilandirilan borçlarina iliskin taksitlere karsilik, Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü fikrasinin (e) bendine istinaden 5779 sayili Il Özel Idarelerine ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkinda Kanuna göre  yapilacak kesintilerin, geçici 2 nci maddenin ikinci fikrasi kapsaminda uzayan taksit ödeme süreleri dikkate alinarak yapilmasi gerekmektedir.

(5)     Pesin ödeme seçenegini tercih ederek borçlarini yapilandiran ve Kanun hükümlerini ihlal eden borçlulara geçici 2 nci madde kapsaminda 31 Mayis 2017 tarihine kadar ihlale konu

 

tutarlari ödeme imkâni saglanmistir. Bu süre içerisinde de ödeme yapilmamasi durumunda Kanundan yararlanma hakki kaybedilecektir.

(6)       Geçici 2 nci madde, 6736 sayili Kanundan yararlananlarin Kanun kapsaminda yapacaklari ödemelere iliskin süreler konusunda düzenlemeler içermekte olup, Kanundan yararlanmak üzere süresinde basvurmayanlara yeni bir basvuru hakki vermediginden, süresinde basvuruda bulunmayan borçlularin Kanundan yararlanma imkâni bulunmamaktadir.

(7)      6736 sayili Kanunun 4 üncü maddesinin birinci ila sekizinci fikrasi kapsaminda pesin ödeme seçenegine göre borçlarini yapilandiran ve ödeme süresi 31/12/2016 tarihi (2/1/2017) olan borçlularin, bu süre içerisinde borcunu ödememesi halinde 6736 sayili Kanunun 10 uncu maddesinin altinci fikrasi kapsaminda hesaplanacak geç ödeme zammi ile birlikte 31/1/2017 tarihine kadar yapilandirilan borcunu ödeme imkani bulunmasi nedeniyle, 6770 sayili Kanunun geçici 2 nci maddesinin yürürlüge girdigi 27/1/2017 tarihi itibariyla  6736 sayili Kanun hükümleri ihlal edilmediginden, bu durumda olan borçlularin geçici 2 nci madde hükümlerinden yararlanmasi mümkün degildir.

(8)      6736 sayili Kanunun kapsaminda borçlarini yapilandiran borçlularin, geçici 2 nci madde kapsaminda yenilenen ödeme planlarini, ilgili vergi dairelerinden ya da Gelir Idaresi Baskanliginin internet sitesinden (www.gib.gov.tr) temin etmeleri mümkündür.

Yürürlük

MADDE 12- (1) Bu Teblig yayimi tarihinde yürürlüge girer.

Yürütme

MADDE 13- (1) Bu Teblig hükümlerini Maliye Bakani yürütür.